Friday, October 19, 2012

to PUT with love 7# : kiriman smangad dari emak hebad di negeri seberang


Scenario luar biasa dari Sang Maha Sutradara..
Eng ing eng..
Berkesempatan mengenal seorang emak hebat dari negeri seberang..mmm
Yang klo misal ghina berkeinginan bersilaturahmi langsung..mesti nyebrang dua selat cuy..
Thanks to internet yang buat jarak jadi tak berdaya whuahahahaha


nyaman sangad dah rasanya klo beginian..mmm

Beliau, ibu tiga anak..anak pertama nya lebih tua 2 tahun dari ghina..yang kedua lebih mudah satu tahun dari ghina..dan si bungsu baru kelas 3..emak juga seorang guru..guru SD..dan juga ngajar di daerah..bahkan jauh labih menantang dari daerah tugas ghina..
Klo emak berangkat jihad..maka ia akan meninggalkan keluarga nya kurang lebih 2 minggu..emak juga harus naik speedboat untuk bisa sampai di tempat tugas..dan si bungsu ikut belajar di tempat tugas emak.
Bukan kah itu hebat kawand?
Bapak juga hebat..mengerti benar jalan juang emak..biasanya kan para misua agak rewel klo istri mesti jihad luar rumah..nah, bidadari bapak malah jihad luar areal..subhanallah..

Dan emak..juga bukanlah seorang dengan fisik yang kuat..sama aja kek ghina..keluar masuk rumah sakit..eheh8 tapi tetap mampu berbuat yang terbaik kan.. ohohoh8

Anak-anak emak juga mengerti benar tekad juangnya beliau..maka bapak, si sulung dan si tengah, tinggal di provinsi, di rumah keluarga mereka..dan emak serta si bungsu 2 minggu sekali pulang ke provinsi..berkumpul kembali dengan keluarga terkasih..dan itu g nyampe satu minggu tiap bulannya..klo misal emak pulang ke provinsi hari sabtu..maka nyampe ke rumah hari ahad petang..trus sabtu nya udah pulang lagi ke tempat ngajar..terkadang malah jumat berangkat diantar bapak..
Pernah..speedboat yang ditumpangi emak kecelakaan..dan emak serta si bungsu berjuang bertahan di tengah air yang tak bertepi itu..subhanallaah..

Emak hebat semalam bercerita..emak berhasil jadi guru ke-3 se-prov nya yang menjadi guru berdedikasi tinggi untuk dunia pendidikan...duwhhh ghina girangnya luar biasa..  
Jadi makin bersemangad bertugas nui..ahahay


Pesan emak : bekerja untuk akhirat..menikah pun untuk akhirat..maka carilah yang mengerti jalan juang kita, nak..

Iyupzzz…

Apa-apa yang kita miliki sekarang..yang kita hadapi di depan..bukan tanpa alsan..dan pastinya juga bukan tanpa pertolongan kan..





Smangad slalu.. ^_^/

Reaksi:

0 komentar:

Post a Comment